5 اکتبر 2023- تیمی از محققان UCLA ، مسیرهای عصبی را پیدا کردند که بافت چربی قهوه ای (BAT)  را تامین می کند. بافت چربی قهوهای، انرژی شیمیایی را از متابولیسم چربی به صورت گرما آزاد می کند، این یافته ها می تواند راه را برای استفاده از آن برای درمان چاقی و مشکلات متابولیک مرتبط، هموار کند.

دکتر پریتی سریکانتان، نویسنده ارشد این مقاله، استاد بخش غدد درون ریز، دیابت و متابولیسم، و مدیر مرکز کنترل عصبی متابولیسم در دانشکده پزشکی دیوید گفن در UCLA، گفت: ما برای اولین بار جزئیاتی از این منبع عصبی را ارائه کردیم و نمونه هایی از این که چگونه دستکاری این مسیرهای عصبی می تواند فعالیت BAT را تغییر دهد. این اولین گام به سوی درک نحوه استفاده از آن برای درمان است. بزرگترین ذخیره ی چربی قهوه ای در گردن است.

دکتر سریکانتان گفت: ما از انتشارات قبلی می دانستیم که سیستم عصبی سمپاتیک، کلید اصلی برای فعالیت BAT است. با این حال، سیستم عصبی سمپاتیک مسئول بسیاری از اثرات محرک دیگر بر روی اندام هایی مانند قلب و روده است. یافتن راهی برای افزایش فعالیت BAT به تنهایی چالش برانگیز بوده است، بنابراین یافتن مسیری که این اعصاب سمپاتیک به سمت BAT طی می کنند، به ما امکان می دهد راه های استفاده از این اعصاب را برای ارائه یک محرک بسیار خاص برای فعال کردن BAT بررسی کنیم.

این مقاله در 4 اکتبر در PLOS One منتشر شد.

محققان گردن هشت جسد را تشریح کردند تا توزیع شاخه های عصبی سمپاتیک را در صفحه ی چربی بالای ترقوه، ردیابی کنند. آنها شاخه های عصبی را در تمام برش ها از اعصاب سوم و چهارم گردنی تا BAT  ، پیدا کردند. علاوه بر این، آنها تغییر در فعالیت BAT را در موارد بالینی آسیب به گردن که تغییری در اعصاب ایجاد کرده بود، مانند افزایش دمای BAT پس از برداشتن تومور، نشان دادند.

دکتر سریکانتان، گفت: نیاز به یافتن راه حل های طولانی مدتی برای چاقی داریم، و در حالی که ما خوش شانس هستیم که هم اکنون داروهای موثری مانند Wegovy و Mounjaro را در اختیار داریم، مردم برای کاهش وزن، باید آنها را به مدتی طولانی مصرف کنند.

محققان امیدوارند از دانش به دست آمده از این مطالعه برای یافتن راهی برای تبدیل BAT به یک منبع تولید ثابت گرما با چربی سوزی، استفاده کنند.

او افزود: مطالعات منتشر شده پیشنهاد کرده اند که این داروها با تحریک BAT کار می کنند و ما در حال انجام مطالعه دیگری برای تایید آن هستیم. با شناسایی مسیرهای عصبی تامین کننده یBAT، ما امیدواریم روش‌های تحریک مزمن اعصاب به BAT را بررسی کنیم و امیدواریم به نتایج درمانی مشابهی برای کاهش وزن دست یابیم.

محدودیت های این مطالعه شامل تعداد کم جسد تشریح شده و سن بالای اجساد اهدایی بود که در مقایسه با بدن افراد جوان تر، مقدار BAT کمتری دارند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20231005/New-findings-about-nerve-pathways-to-brown-fat-could-lead-to-obesity-treatments.aspx